Šį sekmadienį, birželio 19 d., Ukmergės kultūros centre baigiasi šių metų tarptautinio šiuolaikinio cirko festivalio „Cirkuliacija“ programa. Festivalis Kaune, Prienuose ir Šventojoje jau spėjo pristatyti cirko istorijas, kurias pasakojo trupės iš Prancūzijos, Švedijos, Belgijos, Čekijos. Na, o „Cirkuliacijos“ programą uždarys tarptautinės trupės, kuriančios ir besitreniruojančios Lietuvoje – sparčiai populiarėjanti „Kanta Company“ su spektakliu šeimai „Drabužiai ir mes“ bei „Taigi cirkas“, pristatysiantis „Up to this Point“ (liet. „Iki šiol“) premjerą.
Šiuolaikinio cirko trupė „Taigi cirkas“ suformuota Vilniuje 2016 metais. Jų pavadinimo esmė – kad cirkas tai kažkas, ko nereikia paaiškinti. Šiuo metu trupę sudaro trys menininkai – Konstantin Kosovec (Lietuva), Elena Kosovec (Lietuva) ir Aleksey Smolov (Latvija). Pagrindinis trupės tikslas – atvirai pasakoti istorijas, kylančias iš asmeninių ir kolektyvinių patirčių, cirko disciplinas pasitelkus kaip terpę dalintis ir susijungti. Prieš spektaklio premjerą Ukmergėje, kalbiname trupės įkūrėjus, šiuolaikinio cirko atlikėjus Konstantin ir Elena Kosovec.
Pirmiausia papasakokite, kaip susidomėjote šiuolaikiniu cirku? Kada pirmą kartą išvydote šiuolaikinio cirko spektaklį? Kas labiausia įkvėpė?
Elena: Šiuolaikiniu cirku susidomėjau atsitiktinai, kai pradėjau bendrauti su cirko artistais. Dabar juokinga prisiminti – pirmą kartą į šiuolaikinio cirko spektaklį nuėjau pažiūrėti į Konstantiną, su kuriuo tada ką tik susipažinome. Tai buvo „Maja“, vienas pirmų Gildo Aleksos režisuotų spektaklių. Nuėjau nieko nenutuokiant apie šį žanrą, mažai ką prisimenu. Pati oro akrobatiką pradėjau praktikuoti 2015 m., vėliau atradau ir kitas cirko puses – režisūrą, dramaturgiją, vadybą. O kalbant apie labiausiai mane įkvėpusį cirko spektaklį – vienareikšmiškai tai buvo „Svalbard“ cirko kompanijos „All Genius All Idiot“ darbas. Mačiau jį 4 kartus.
Konstantin: Nors kai kurias disciplinas praktikavau ir anksčiau, šiuolaikiniu cirku susidomėjau pamatęs pirmą spektaklį „My‘Laika“ – „Popcorn Machine“ 2010 metais festivalio „Naujasis cirko savaitgalis“ metu Menų spaustuvėje. Pamačiau man visiškai nežinoma meno šaką, stulbinančią savo įvairove. Nusprendžiau judėti šia kryptimi.
Mokėtės ir tobulinotės užsienyje: cirko mokykloje Barselonoje, Monrealyje, dalyvavote intensyviuose kursuose – sakykite, kokie prisiminimai iš studijų ir kursų – buvimo su mokytojais, kolegomis cirko menininkais?
Konstantin: Šios dirbtuvės man visada buvo pagrindinis inspiracijos, naujų žinių šaltinis. Jos padeda atrasti kažką naujo, neužstrigti savo katile. Taip pat, jų dėka atėjo ir didelė dalis pažinčių su Europos ir pasaulio cirko bendruomene.
Elena: Kursų ir studijų metu visada jaučiu – tai būtent tai, ką noriu veikti gyvenime. Geriausias prisiminimas liko iš dramaturgijos kurs, kur kartu su 3 cirko artistais iš Prancūzijos ir Kanados atlikome praktinę kurso užduotį – sukūrėme cirko spektaklio dramaturgijos eskizą. Šis procesas man tapo pavyzdžiu, kaip turėtų vykti kūrybinis procesas, kai kiekvienas dalyvis yra išgirstas ir puiki energija grupėje kuria gerą rezultatą.
Esate vieni Lietuvos šiuolaikinio cirko asociacijos įkūrėjų, Elena ir vadovauji šiai asociacijai – kaip patys apibūdintumėte Lietuvos šiuolaikinio cirko situaciją? Neseniai dalyvavote tarptautinių tinklų susitikime Kaune. Ar galėtumėte palyginti Baltijos šalių kontekstą bei link kur mūsų cirkas keliauja Europos ar pasaulio kontekste?
Elena: Šiuolaikinis cirkas Lietuvoje įsitvirtina vis labiau, bendruomenė nėra didelė, tačiau vyksta vis daugiau edukacinių renginių, kuriami profesionalūs spektakliai. Prasidėjo aktyvus Baltijos šalių bendradarbiavimas, todėl manau kad nėra didelės prasmės vertinti Lietuvą atskirai nuo kitų Baltijos šalių – vis daugiau Baltijos šalių artistai kuria ir tobulėja kartu, kuriame bendras šiuolaikinio cirko lauko vystymo strategijas. Labai tuo džiaugiuosi, nes toks bendradarbiavimas yra vienas pagrindinių mūsų asociacijos siekių. Po susitikimo Kaune įspūdis liko labai geras – nepaisant to kad šiuolaikinio cirko laukas Lietuvoje palyginus mažas ir naujas, lietuvių meninės idėjos yra drąsios ir šviežios, nebandome atitikti kažkieno lūkesčių – kuriame tai, kas kelia mums džiaugsmą ir pasitenkinimą, manau, tai yra labai gera kryptis.
Cirkuliacijos festivalyje Ukmergėje pristatysite spektaklio „Up to this Point“ premjerą – papasakokite plačiau apie kūrybinį procesą? Ką norite, kad žiūrovas išsineštų iš pasirodymo?
Elena: Kūrybiniame procese siekėme būti lygus, ieškojome sąlyčio taškų tarp mūsų praktikų. Nors visi buvome senai pažįstami, bendra kūryba privertė mus iš naujo susipažinti ir daug suprasti apie vienas kitą, kartu spręsti kylančias problemas ir priimti bendrus sprendimus. Nenoriu spręsti už žiūrovus ką jiems išsinešti. Bandysime sukurti pasaulį, kuris balansuoja tarp pagrįstumo ir: „Kodėl gi ne?“, kuriame veikia neįprasti ryšiai, ir jeigu nors vienas iš žiūrovų susimąstys apie kažką, apie ką prieš tai nebuvo pagalvojęs, man to pakaks.
Poroje kuriate ir gyvenate – šių metų festivalio „Cirkuliacija“ programoje pamatėme net du skirtingus šeimyninių cirko duetų pavyzdžius – jei kurtumėte pasirodymą – koks jūsų šeimyninis duetas būtų?
Elena: Dažniausiai savo šeimyninės dinamikos darbe netransliuojame, nebent tai gaunasi netyčia. Stengiamės gerbti vienas kito praktiką ir kiek įmanoma duoti vienas kitam kūrybinės erdvės ir laisvės. Manau, jeigu kurtume duetą, jis būtų apie laisvę būti, pagarbą ir šiek tiek apie absurdišką gyvenimo greitį, nes kartais balansuodami tarp visų gyvenimo rolių jaučiamės kaip dvi voverės rate.
Šiuolaikinio cirko festivalio „Cirkuliacija“ uždarymas birželio 19 d., Ukmergės kultūros centre:
12:00 val. „Kanta Company“ (Lietuva) „Drabužiai ir mes“
18:00 val. „Taigi cirkas“ – „Up to this Point“ (liet. „Iki šiol“) premjera. Pasirodymas projekto Baltic Circus on the Road dalis, kurį finansuoja Baltic Culture Fund
Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba, Kauno miesto savivaldybė. Partneris Ukmergės kultūros centras.
Data: 2022-06-18 09:44:11